Kraftfullt stödpaket för att rädda jobb och ett stort tack till våra medarbetare!

Vi befinner oss i en utmanande och intensiv tid. Nästan all vår tid går till att, på ett eller annat sätt minska smittspridning och mildra effekterna av Corona.

Att göra saker tillsammans, att söka samverkan och kompromisser är en viktig del i vårt sätt att bedriva politik. Detta gäller mer än någonsin i det läge vi är i nu. I denna pandemi är det allas vår uppgift att visa ansvar och samarbeta för att vi ska lösa denna mycket allvarliga situation.

Det är därför mycket glädjande, att idag kunnat presentera ett åtgärdspaket riktat till våra medarbetare och Karlskronas näringsliv på hela 10 miljoner kronor.

• 2 miljoner upplåtelse av mark och avgiftsbefrielse uteservering och torghandel samt möjlighet att utöka serveringsytor utomhus• 3 miljoner tillstånds- och tillsynsavgifter för livsmedel och alkohol till drabbade branscher• 3 miljoner till sommargåva istället för julklapp (450 kronor/medarbetare) som uppskattning till medarbetare för att uppmuntra köp i lokala restauranger och butiker, i form av presentkort• 1 miljon till stöd till föreningar för uteblivna arrangemang• 1 miljon i stöd till besöksnäring och andra åtgärder som genomförs till följd av pandemin

Detta paket har vi idag i krisledningsnämnden tagit ett enigt beslut om. Tidigare idag presenterade jag och Camilla Brunsberg åtgärdspaketet på en gemensam presskonferens.

Vi är mitt inne i en pandemi och jag vill verkligen understryka att det är långt kvar innan vi är igenom denna kris. Vi har med största sannolikhet inte kommit till toppen av smittspridningen i Blekinge och Karlskrona. Vi måste tillsammans fortsätta att med alla våra krafter minska smittspridning och hjälpa varandra igenom denna svåra tid.

Håll huvudet kallt och hjärtat varmt så tar vi oss igenom det här tillsammans.

Bästa hälsningar Sandra