Karlskrona bäst på bredbandsutbyggnad på landsbygden

Det ska gå att bo var man vill i vår kommun och kunna räkna med grundläggande kommunal service. För oss Socialdemokrater är bredband i hela vår kommun en sådan grundläggande service.

Går du i skolan och bor på landet ska du ha samma möjlighet att koppla upp dig för att göra skolarbete som dina kompisar som bor i stan har. Att betala räkningar, reservera böcker på biblioteket, boka biobiljetter eller felanmäla en trasig lyktstolpe på kommunens hemsida ska du kunna göra i hela kommunen. För oss är detta viktig och bra politik. Därför är vi extra glada och stolta över att Karlskrona hade den snabbaste utbyggnadstakten av bredband på landsbygden i hela landet under 2020.

Detta enligt Svenska Stadsnätsföreningen som placerar Karlskrona som etta i en rankning av landets kommuner. 90 procent av landsbygden i Karlskrona hade tillgång till snabbt bredband 2020, och i kommunen som helhet var siffran 94 procent. Detta rapporterar P4 Blekinge idag.

Än är vi inte i mål med vårt vallöfte om tillgång till bredband för alla våra invånare. Det återstår en bit innan alla våra elever och personer som bor på landsbygden eller i skärgården har bredband, men vi har under mandatperioden tagit stora kliv mot att nå målet om att 100 % i vår kommun ska ha tillgång till bredband.

Ännu ett av våra vallöften som är på väg att förverkligas.