INFÖR FRI SKOLFRUKOST PÅ KOMMUNENS HÖGSTADIESKOLOR!

Idag presenterade vi vår första budgetsatsning inför 2024.

– Frukost i skolan är viktigare nu än någonsin. Vi vet att allt fler familjer har det riktigt tufft ekonomiskt och för oss socialdemokrater är det självklart att barnen inte ska betala priset för krisen, säger Sandra Bizzozero (S)

Vi socialdemokrater gick till val på att vi kommer att införa gratis frukost till alla elever på våra skolor eftersom vi vet att alla barn inte får frukost hemma, andra har svårt för att äta direkt på morgonen och somliga kanske behöver lite extra energi av andra anledningar. Vi börjar med högstadieskolorna och lägger därför in det som en satsning i vårt budgetförslag till nästa år.

– Genom att erbjuda högstadieeleverna frukost i skolan så tror vi att kunskapsresultaten kommer att öka och eleverna får mer energi för att klara av hela skoldagen. Bättre resultat och mindre stök i klassrummen. Detta är en vinst för alla, säger Håkan Eriksson (S).

Inflationen har gjort att många familjer har det extra tufft och skolan vittnar om att det går åt mer mat än tidigare i våra skolkök. För oss är det självklart att vi måste göra allt vi kan för att underlätta alla barn och ungdomars skolgång och då tror vi att frukost kan göra stor skillnad.

I samband med att vi presenterade vår första budgetsatsning så delade SSU Blekinge ut frukostpåsar till Rödebyskolans och LKC:s högstadieelever.