6-timmars arbetsdag på försök på fem kommunala arbetsplatser

För att minska stress och skapa ett hållbart arbetsliv vill vi under nästa mandatperiod införa 6-timmars arbetsdag på försök på fem kommunala arbetsplatser i Karlskrona.

”Vi socialdemokrater är oroade över utvecklingen med allt högre sjuktal i vissa av kommunens verksamheter. Allt fler anställda vittnar om en stressig arbetssituation. Socialdemokraterna har ett antal konkreta personalpolitiska förslag för att komma till rätta med detta. Idag presenterar vi förslaget om 6-timmars arbetsdag med bibehållen lön på försök i fem kommunala arbetsplatser under mandatperioden”, säger Lisbeth Bengtsson, (S) Karlskrona.

”Vi är helt på det klara med att det är en mycket stor, långsiktig uppgift att komma till rätta med ohälsan i arbetslivet. Detta är ett av flera viktiga förslag vi vill genomföra för att skapa en bättre arbetssituation för kommunens anställda. Vi socialdemokrater i Karlskrona kommer att prioritera arbetet med att skapa ett hållbart arbetsliv under kommande mandatperiod”, fortsätter Sandra Bizzozero, kommunalrådskandidat (S) Karlskrona.

”6-timmars arbetsdag är ett sätt att arbeta mot ett hållbart arbetsliv, men det är långt ifrån den enda modellen. Vi är ser fram emot att pröva detta under mandatperioden för att sedan utvärdera. För oss är det mycket viktigt att försöket leder till minskad arbetsbelastning och bättre arbetsmiljö”, menar Eva Strömqvist, ordförande LO-facken, Karlskrona-Ronneby.

”Vi vet att detta förslag är något som många av våra medlemmar verkligen sett fram emot och som de är väl värda” avslutar Robert Modig från Kommunal Karlskrona.