Sveriges äldsta bevarade Pressbyråkiosk öppnar efter renovering

Efter att den 108 år gamla Pressbyråkiosken i Wämöparken renoverats är det snart dags att öppna för säsongen. Åtgärden är en av många i arbetet som pågår med att rusta upp Wämöparken.

– Wämöparken ska utvecklas och bli en mötesplats för Karlskronaborna. Ett steg i den riktningen är att bevara och ta hand om de historiska byggnader som finns här, säger Eva Strömqvist (S), ordförande i drift- och servicenämnden.

Kiosken, som är Sveriges äldsta bevarade Pressbyråkiosk, var i ett stort behov av renovering. Det tog Per Karlsson, i rollen som snickerikunnig handledare på drift- och serviceförvaltningen, en hel månad att få fram dess forna glans.

Renoveringen började på taket. Flera brädor behövde bytas på grund av fuktskador. Gamla detaljer på kiosken, så som fönster, fönsterluckor och vinkelbeslag av mässing, renoverades. Beslagen var målade med tre lager färg och det tog sin tid att få fram den glänsande mässingen.

Per delar med sig av en rolig anekdot kopplad till målningen av kiosken:

– Kiosken är målad med linoljefärg och prover togs med en färgmätare för att få fram exakt rätt kulör. Mätningen gjordes dock på den solblekta sidan, så när jag provmålade med den levererade färgen så var kiosken på väg att få en laxrosa kulör, skrattar Per. Till slut blev dock färgen rätt och kiosken är nu ommålad i den ursprungliga färgen.

Entreprenören som driver Kaffestugan kommer även sälja glass, våfflor och kaffe i Pressbyråkiosken. Kiosken kommer att ha i stort sett samma öppettider som Kaffestugan.

Populär mötesplats

Förutom renoveringen av Pressbyråkiosken har bland annat taket på Kaffestugan lagts om, belysningen i parken har setts över, Hjortsberga prästgård har målats och Holmamålastugan har tjärats och åtgärdats. Det är även på gång en ommålning av stadsporten och flera andra byggnader och taket över dansbanan kommer att bytas ut. Dessutom har fler blommor än vanligt planterats och andra miljöer setts över. Detta inte minst på grund av att parken haft så många besökare under pandemin.

− Wämöparken har varit en populär mötesplats under pandemin. Här har Karlskronaborna kunnat umgås utomhus, på ett säkert avstånd och i en fin miljö. Detta är såklart jättepositivt, men nu är det viktigt att vi fortsätter att satsa och ta hand om parken så att vi kan och vill fortsätta mötas och trivas här, säger Eva Strömqvist.

Karlskrona kommun och Blekinge Museum samverkar kring byggnaderna i Wämöparken, där muséet står för det historiska innehållet och kommunen för drift och underhåll av samtliga byggnader. Karlskrona kommun och Blekinge Museum äger byggnaderna i parken.

Pressbyråkioskens historia1903 öppnade Sveriges första Pressbyråkiosk i Helsingborg. Den fick snart många efterföljare och flera av dåtidens främsta arkitekter anlitades för att rita kioskerna. Karlskronas första Pressbyråkiosk öppnade 1913 vid järnvägsstationen. Den flyttades 1962 till Wämöparken och är idag landets äldsta bevarade Pressbyråkiosk.

För mer information:Eva Strömqvist, ordförande i drift- och servicenämnden Telefon: 0455-30 30 51