Första maj

Hej partivänner!

I morgon är det vår gemensamma högtidsdag. En dag att minnas och vara stolt över vår historia men en dag som vi ägnar åt att blicka mot framtiden.

Det råder inga tvivel om att det är en orolig tid vi befinner oss i. Vi vet att det är tufft och jobbigt för många just nu. Många är oroliga över att bli av med jobbet, många är oroliga över att själva bli sjuka eller att någon närstående drabbas av covid 19.

Det är en ansträngd tid där vi ännu inte kan se vilka konsekvenser den här pandemin kommer att leda till. Men som socialdemokrat och fackligt engagerad vet vi iallafall att vi alla måste hjälpas åt. Det är nu det är extra viktigt att samhället håller ihop och att vi visar solidaritet med varandra. Solidaritet är inget nytt för oss. Vi har och kommer alltid att stå upp för innebörden i det ordet. Vi krokar arm för att lösa den här krisen.

Vi vill såklart uttrycka vår tacksamhet och uppskattning till alla de som jobbar i den hårt belastade vården. Undersköterskor, sjuksköterskor och läkare som varje dag går till arbetet för allas vårt bästa.

Men det finns såklart också andra yrkesgrupper som varje dag gör att samhället fungerar. Butikspersonal, busschaufförer, industriarbetare och lokalvårdare med flera. Det är en ansträngd period vi går igenom. I morgon firar vi första maj lite annorlunda än vad vi är vana vid. Men en sak är säker, vårt budskap är tydligt: Ett starkt samhälle är ett samhälle där vi håller ihop och tar hand om varandra.

Elina Gustafsson Oscar Dyberg

I morgon kommer Hélene Fritzon att hålla tal för oss i Karlskrona via Facebook klockan 10.45. Informationen läggs ut under ”Socialdemokraterna i Karlskrona”. Därefter får ni en paus innan det centrala firandet som börjar klockan 11.00. Ni kan se det dels via Socialdemokraternas Facebooksida och dels via youtube.