10 för de stora och fem för de små

Idag lanserar Socialdemokraterna i Karlskrona förslaget att Tjejjouren Tindra ska få ett årligt grundstöd på 5 kr per kommuninvånare under parollen ”10 för de stora och 5 för de små”. Kostnaden är cirka 340 000 kr om året.

”Äntligen, det här var på tiden. Ett mycket välkommet förslag för oss. Vi är en ideell förening som lägger all vår kraft på vår fritid. Med mer resurser hade vi kunnat vara ute mycket mer och jobba med det förebyggandet arbetet”, säger Josefin Landehag, ordförande för tjejjouren Tindra i Karlskrona.

”För oss Socialdemokrater är arbetet mot våld i nära relationer en fråga om alla människors rätt att leva i frihet. Vi kommer att lyfta upp frågor om våld i nära relationer och förebyggande arbete väldigt högt på dagordningen under kommande mandatperiod. Detta, för en del lilla, förslag är för oss ett stort steg i arbetet för ett tryggt Karlskrona ”, säger Elina Gustafsson.

”Alla bra förslag i arbetet för ett mer jämställt och säkert Karlskrona är välkomna. Arbetet mot våld i nära relationer måste vara en fråga för alla”, Säger Lars Brissmalm, ledamot i styrelsen för Socialdemokraterna i Karlskrona.

“För S-kvinnor är stödet till de som arbetar mot våld i nära relationer mycket viktigt. Förslaget om att även Tjejjouren ska få ett kommunalt bidrag varje år kommer från våra medlemmar. Idag är vi stolta att kunna presentera detta viktiga förslag”, avslutar Lisbeth Bengtsson, ordförande för S-kvinnor i Karlskrona.

Läs mer i vårt framtidsprogram, 87 punkter för ett bättre Karlskrona tillsammans.